فرزانه دوستی

نویسنده، مترجم، پژوهشگر

فرزانه دوستی
پارسی English

(2) مرام ِ نوشتن

دسته‌بندی: كام ِ كتاب / تاریخ: 9 مهر 1391


رائول دلورمه، متولد 1935، در كسوت سرباز زندگي شغلي‌اش را آغاز كرد، بعد به عمده‌فروشي در بازار پرداخت و اين قبل از آن بود كه در مركز پاريس سرايدار بشود، براي كسي كه لنگه‌ي خودش، با كوچك‌ترين آسيبي در ناحيه‌ي ستون فقرات، يادگار روزگار خدمتش در لژيون خارجي، درد مي‌كشيد، اين به مراتب شغل مناسب‌تري محسوب مي‌شد. در 1968، هنگامي كه دانشجويان سنگر مي‌ساختند و نسل نوپاي رمان‌نويسان فرانسوي به پنجره‌هاي مدرسه‌هايشان آجرپاره پرت مي‌كردند يا نجابت‌شان را از دست مي‌دادند، او تصميم به تأسيس فرقه يا جنبشي موسوم به «نويسندگان بربر» گرفت. هنگامي كه روشنفكران پايشان به خيابان‌ها باز مي‌شد، لژيونر سابق در آپارتمان نقليِ سرايداري خود در به روي خود بست و شيوه‌ي نويني از نوشتار را مقدمه‌چيني كرد. دوره‌ي تجربه‌ورزي از دو قدم ساده تشكيل مي‌شد: انزوا و خواندن. به منظور محقق ساختن قدم اول، فرد مي‌بايست آذوقه‌ي خود را به مقدار كافي براي يك هفته خريداري مي‌كرد و يا اين كه گرسنگي مي‌كشيد. براي جلوگيري از ديدارهاي وقت و بي‌وقت همچنين ضرورت دارد فرد تكليفش را با خودش روشن كند تا به هيچ وجه مزاحمش نشوند، يا اين كه وانمود كند براي يك هفته به سفر رفته يا به مرضي مسري مبتلا شده. قدم دوم، از اين هم پيچيده‌تر است. طبق نظر دلورمه، لازم است كه فرد با آثار عظيم ادبي هم‌گوهري پيدا كند. توفيق در هم‌گوهري منوط به شيوه‌اي عجيب و نامتعارف بود...

صفحه 146 / ستاره‌ي دوردست / نوشته روبرتو بولانيو / ترجمه پويا رفويي / قم: نشر بخشايش / 1390 / 164 صفحه / قيمت: 4000 تومان


(1) با چراغ و آينه

دسته‌بندی: كام ِ كتاب / تاریخ: 24 شهريور 1391


اين شهرت و اعتبار نتيجه پنجاه شصت سال حضور مستمر در روزنامه‌ها است. مدتي حزب توده او را بزرگ مي‌كرد، بعد سلطنت‌طلب‌ها، بعد چريك‌ها، حالا هم ناراضيان از اوضاع كنوني. و اين بزرگ كردن‌ها به هيچ وجه صددرصد به شعر او مربوط نيست، مربوط به موقع‌شناسي اوست و به قول خودش – با الهام از تعبيري از ماياكوفسكي - «سفارش زمانه» را پذيرفتن. نه اخوان، نه فروغ، نه نيما، نه سپهري، هيچ كدام اين طوري سفارش زمانه را نتوانستند بپذيرند.

صفحه 526 | با چراغ و آينه؛ در جستجوي ريشه هاي تحول شعر معاصر ايران  | نوشته محمدرضا شفيعي كدكني |  | تهران، نشر سخن | 1390 | 768 صفحه  | 27000 تومان

 


اندر مناقب نقد (كوچه)بازاري نوين

دسته‌بندی: از شش جهت / تاریخ: 12 شهريور 1391


 

حدود یک سوم نظرهای کابران و مصرف کنندگان در اینترنت جعلی هستند. و به هر حال هیچکس نمی تواند تشخیص بدهد کدام نقد را بازاریاب، تولیدکننده (حالا خودِ نویسنده) یا فروشنده (ناشر) نوشته است. در چنین شرایطی، سپردن کار شاقِ نقدنویسی به شخص ثالثی که تمام وقت به این کار بپردازد شغل درآمدزای نوپدیدی است که اعتبار خود را از میزان تقاضای تولیدکنندگان به دست می‌آورد. در همين‌حال، منتقد نوكيسه‌اي به نام «تاد راثرفورد» توانسته از راه نقد کتاب درآمد قابل توجهی به دست بیاورد.


آباد باش، باعث ويراني‌ام تويي

دسته‌بندی: مشاهدات / تاریخ: 7 شهريور 1391


هفت سال بيشتر نداشتم و شب‌ها از ترس موشك‌باران و خمپاره‌ها و ضدهوايي در زيرزمين ترسناك خانه بغل به بغلِ همسايه‌ها مي‌خوابيديم و صداي موتورخانه و خزنده‌هاي نازيبا براي منِ هفت ساله از آژيرخطر ترسناك‌تر بود. تا اين‌كه بعد از شايعه‌ي موشكباران تهران به اصرار اقوام به شهرستان كوچكي رفتيم. اگر هروقتِ ديگري آنجا رفته بوديم بچه‌ها به خاطر تهراني بودن حسرت‌بار نگاهمان مي كردند. اما آن روزها يك اسم بيشتر نداشتيم:‌جنگ‌زده


يا دوست

دسته‌بندی: / تاریخ: 25 تير 1391


 هرچه تغيير زمان روندي غيرارادي و اجتناب ناپذير است، تغيير مكان فعلي اختياري به نظر مي‌رسد. حال بگذريم كه با گذشت زمان، مكان‌ها هم ديگر مكان‌هاي سابق نيستند و معنا و هويت و رنگ و بويشان عوض مي‌شود. آمدن به خانه‌ي جديد در اين فضاي مجازي – اتاقي از آن خود – همان‌قدر شيرين است كه نوستالژيك، و همان‌قدر كه برنامه‌ريزي براي حال و آينده دارد، تو را وا مي‌دارد در گذشته سرك بكشي، فايل‌ها و كاغذهاي قديمي را زير و رو كني. در وب‌نوشته‌ها پرسه بزني و يك بار ديگر خودت را تمام قد در آينه‌ي ديروز و امروز تماشا كني.